2024-03-28

KÖRUTAZÁS ERDÉLYBEN (történelmi városaink, váraink, templomaink meglátogatása)

A Határtalanul pályázat nyerteseként a hajdúhadházi Rózsai Tivadar Református Általános Iskola és Óvoda 8. osztályos tanulói 2022. április 08-12-ig erdélyi körúton vehettek részt. Nagy várakozással, előzetes ismeretek birtokában és lelkileg felkészülten indultunk útnak.

1. nap

Első állomásunk Nagyvárad volt, ahol a püspöki székesegyház felejthetetlen látnivalót nyújtott számunkra. A Szent László-szobor megkoszorúzása után a Kanonok-soron sétáltunk végig. A Király-hágón, a történelmi Erdély kapujában megcsodálhattuk az elénk táruló panorámát, meghatottan énekeltük el a magyar és a székely himnuszt. Meglátogattuk a kalotaszegi motívumokkal, a kazettás mennyezettel ékesített körösfői Református templomot, ahol a helyi gondnok úr bemutatta az egyházközség életét. Alig vártuk, hogy Kolozsvárra érjünk, az erdélyi magyarság gazdasági, kulturális központjába, a hajdú őseinket letelepítő Bocskai, Mátyás király és Bolyai János szülővárosába. Megkoszorúztuk a Szent Mihály templom mellett álló az uralkodói szülőházakat és a Mátyás-szoborcsoportot. A Farkas utcai Református templomba is ellátogattunk. A Házsongárdi temetőben Apáczai Csere János, Dsida Jenő, Kós Károly és Brassai Sámuel sírját koszorúztuk meg. Az esti órákban érkeztünk meg a szálláshelyünkre, Aranyosgyéresre. Vacsora után összegeztük az aznap látottakat, élményeinket, érzéseinket.

2. nap

Másnap az ótordai református templomba, majd a Tordai-hasadékba látogattunk, ahol Szent László lovának patkónyomait kutattuk. Elámultunk a meredek sziklafalak láttán. Marosvásárhelyen megtekintettük a szecessziós magyar Kultúrpalotát, helyet foglaltunk annak csodálatos üléstermében, székely mondák elevenedtek meg előttünk a színes üvegablakokon. Délután a sóváradi iskola tanulóival, tanáraival találkoztunk. Átadtuk ajándékainkat, majd jó hangulatú baráti focimeccset rendeztünk. Közös ének- és néptánctanulást követően fergeteges táncházzal zárult a látogatásunk. Aznapi szállásunkon, Szovátán a vacsora után ismét felidéztük az aznap látottakat.

3. nap

Virágvasárnap meglátogattunk Szovátán a testvérgyülekezetünk templomát. A tiszteletes úr nagy szeretettel, ismerősként fogadott bennünket. Elmondta, hogy náluk aznap konfirmálnak a gyerekek, ezért nagy náluk a készülődés. Megkoszorúztuk az templomudvaron álló hadházi emléktáblát, közösen elénekeltük a magyar és a székely himnuszt, miközben a helyi tévé drónjai köröztek felettünk. Utunkat a Medve-tóhoz, Európa egyetlen heliotermikus tavához vettük, majd a parajdi sóbányába ereszkedtünk alá. A mélyben rengeteg látnivaló, játék várt bennünket. Farkaslakán Tamási Áron író, Szejkefürdőn Orbán Balázs székely néprajzkutató sírját koszorúztuk meg. Sétáltunk a díszesen faragott öreg székelykapuk alatt. Székelyudvarhelyen a főtéri parkban megkoszorúztuk Csaba királyfi szobrát, és felidéztük a róla szóló mondát. Aznapi szállásunkon, Székelyudvarhelyen ismét megtapasztalhattuk a helyi szíves székely vendéglátást.

4. nap

A negyedik napon Segesvár történelmi belvárosában barangoltunk. Megtekintettük a híres Óratornyot és a középkori céhek 9 őrtornyát. Gyulafehérváron a Római Katolikus Érseki Főszékesegyházat kívülről tudtuk csak megcsodálni, mert az érsekség zárva volt. Itt azért megemlékeztünk városalapítónkról, Bocskai Istvánról, majd Bethlen Gábor fejedelemről. Fejet hajtottunk Hunyadi László, Hunyadi János és Márton Áron erdélyi püspök emléke előtt. Utunk a Hunyadi család ősi fészke, Vajdahunyad felé vettük. A soktornyú vár mindenkit elvarázsolt. Megcsodáltuk a gótikus boltíveket, a hatalmas lovagtermet, a reneszánsz lépcsősort, a várkápolnát, a helyi kiállításokat. Utolsó szállásunk a Dévai Szent Ferenc Alapítvány vendégházában volt

5. nap

Hazafelé megpillantottuk magos Déva várát, majd Aradon Kossuth-nótákat énekelve megkoszorúztuk a hányattatott sorsú Szabadság szobrot. Nagyszalontán, e partiumi hajdúvárosban, megtekintettük a Csonka-toronyban a felújított Arany-emlékkiállítást. Megkoszorúztuk az Erdélyben egyetlen egészalakos Kossuth-szobrot. A helyi Református templomban épp gyülekezeti kóruspróbát tartottak. Bemutatkoztunk, s kedvesen megengedték, hogy mi is énekeljünk néhány zsoltárt. A jellegzetes harangszó meghallgatása után kedélyesen elbeszélgettünk a szalontai tiszteletes úrral, aki sok érdekességet mesélt a városról, a templomról, a gyülekezetről. Nagyváradot érintve búcsúztunk el Erdélytől.